Medstrøms

Strømmen er full av musikk og film – og i sterkt økende grad også litteratur. Betalings- og vederlagsmodellene halter etter. Men også denne gangen starter vi i Australia.

Fra Australia og hjem

Den umiddelbare konflikten løste seg, og Facebook og Google inngår nå avtaler med australske medier om bruk av medieinnhold. Interessen retter seg nå mot Europa, der det samme prinsippet er vedtatt gjennomført i EUs medlemsland.

Bokstrømmingen øker

Seks og en halv million lyttinger i 2020 gir en omsetningsøkning på 29,1 prosent.


Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her


Betaling for musikkstrømmen

Som varslet for noen uker siden, introduserer strømmetjenesten Soundcloud en vederlagsmodell som tar utgangspunkt i den enkelte brukers avspillinger. Slik beskriver de endringen selv:

Spotify går en annen vei og lar artistene betale for bedre plassering gjennom deres nye Discovery Mode.

– Ta tilbake det fysiske formatet, skriver Christer Falck:

Hver dag er vi prisgitt at artisten vi elsker har så mye skapertrang at hen gidder å spille for oss.

Christer Falck

Rettigheter og åpen tilgang

I forrige utgave skrev vi om striden rundt rettighetsspørsmål og åpen publisering, særlig om Plan S og Creative Commons-lisenser. Nettmagasinet The Scholarly Kitchen har gått i dybden og intervjuet aktører fra alle sider av diskusjonen:

  • Plan S Rights Retention Strategy, Copyright and the Academic Community
    Part One | Part Two

Etter hvert blir det flere som ser at det å gi bort rettighetene har konsekvenser. Noen kan jo ta det på alvor, slik denne forfatteren har oppdaget:

Digitalt kunstmarked

Når alle digitale kopier er like, hvordan kan man opprettholde verdien til originalen? Et svar – og tidens buzz-ord – er blokkjedeteknologi og trebokstavsforkortelsen NFT.