Kunstig. Intelligent?
Utgangen av fjoråret var preget av diskusjonen rundt kunstig intelligens, med en stor – men fortsatt uavklart – fremtidig betydning for kulturøkonomi og opphavsrett.
- Året da kunstig intelligens for alvor begynte å tegne, kode og skrive dikt (Forskning.no)
- «Generativ AI – sesongens hype eller et gjennombrudd for kunstig intelligens?» (Shifter)
- Hør sangen, se musikkvideo: Øyvind skrev julesang sammen med kunstig intelligens (Verdinytt)
- Death of the narrator? Apple unveils suite of AI-voiced audiobooks (The Guardian)
Mediene har allerede i noen tid tatt i bruk automatisert innholdsproduksjon, og nå har den første robot måttet stå til rette i Pressens faglige utvalg. Er bruk av kunstig intelligens det neste?
- Første robot-skrevne sak behandlet hos PFU: BT gikk fri (Journalisten)
- Spår medie-revolusjon: – Dette blir en gamechanger (Klassekampen)
- Tekstproduserende roboter kan ikke erstatte journalistene (Ida Brabrand og Christian Bendiksen i Journalisten)
Fotografer og illustratører kjenner allerede på konkurransen:
- Dette kan føre til at folk mister jobben: – Føles som en invasjon (NRK)
- Getty Images Bans AI-Generated Images Due To Copyright Worries (ARTnews)
- Illustratörernas fack larmar om AI-utvecklingen (Sveriges Radio)
Men livet lever
Ingen god nyttårsfeiring uten markering av opphavere hvis verk er falt i det fri. I år rager Knut Hamsun høyest blant de norske, mens ulike opphavsretts- og vernetidsregler i ulike land som vanlig gjør oversikten komplisert.
- Fri fra 2023 (Olav Torvunds blogg)
- Something is afoot with copyright this Public Domain Day (John Naughton i The Guardian)
- January 1, 2023 is Public Domain Day: Works from 1927 are open to all! (Center for the Study of the Public Domain)
Rett før nyttår fulgte Canada etter Europa og resten av Nord-Amerika, og utvidet vernetiden fra 50 til 70 år:
Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her
Bort fra papiret –
Endrede brukervaner og høyere papirpriser fører til flere nedlagte papiraviser. I Norge bidrar også omlegging av pressestøtten.
- B.T.-redaktør vinker farvel til papiravis: Ingen forretning i det (MediaWatch)
- Kraftig papirkutt i Dagsavisen (Journalisten)
– men tilbake til skolebøkene?
Rett før jul ble rapporten fra det store forskningsprosjektet om digitalisering i grunnutdanningen (GrunnDig) lagt fram. Samtidig startet den nye svenske skoleministeren, Lotta Edholm, en debatt om digitalisering og skolebøkenes plass.
- Digitaliseringen i skolan har varit ett experiment (Lotta Edholm i Expressen)
- Sverige gjeninnfører skolebøker (NRK TV, Dagsnytt atten)
- Digitaliseringen av skolväsendet är inte valbar! (TIMDA – Text, information och multimodalitet i den digitala eran)
- Digitale pensumbøker gir nye muligheter, men kan også påvirke oss negativt, mener professor (Khrono)
De store blir sterkere
En ny rapport belyser endringene i markedet for internasjonale vitenskapelige tidsskrifter og konsekvensene av disse for den norske publiseringsindikatoren.
- Rapport om overgangen til åpen publisering: Har gjort de mektige enda mektigere (Khrono)
- Endringer i publiseringslandskapet og konsekvenser for publiseringsindikatoren (pdf) (NIFU, Gunnar Sivertsen)
For øvrig
- Boklov er lik mangfold (Heidi Marie Kriznik i Aftenposten)
– For å sikre mangfoldig litteratur må det legges til rette for at folk kan skrive, uavhengig av bakgrunn - Strid mellom Tono og arrangører til Høyesterett (Ballade)
Prinsipp om beregningsgrunnlag for vederlag til topps i rettssystemet - Harry Potter-saken: Warner Bros. og Star Entertainment i trollmannsduell i Oslo tingrett (Immaterialrettstrollet)
Strid om konsertversjonen av filmmusikken - “A blow to Iceland Foods” – EUIPO rules against supermarket chain in Iceland v Iceland appeal (World Trademark Review)
Den islandske stat fikk medhold i varemerkekonflikt med butikkjede - Splid om bruk av normalkontrakter (Den norske Forfatterforening)
Enighet om at normalkontrakter er en god ting, men skal den påbys? - Tom Lehrer Puts His Songs into the Public Domain & Makes Them Free to Download (for a Limited Time) (Open Culture)
In short, I no longer retain any rights to any of my songs.
So help yourselves, and don’t send me any money.Tom Lehrer (tomlehrersongs.com)