Med KI som hjelp
Bruk av generativ kunstig intelligens kan være en trussel, slik blant annet flere illustratører merker:
Det forhindrer ikke at KI er på vei inn som hjelpeverktøy i en rekke kreative bransjer. De siste ukene har vi sett eksempler på den løpende diskusjonen med eksempler både fra pressen:
- Ett halvår med AI-redigering på Bonnier News Local: ”ett nödvändigt ont” (Dagens Media)
- How The New York Times incorporates editorial judgment in algorithms to curate its home page (NiemanLab)
- litteratur og forlagsbransje:
- Eleven Thoughts about Artificial Intelligence & Writing (Alexis Kirke i BBC Writers)
- Ny robot skal skabe flere mesterværker (Skriveforlaget, pressemelding)
- og innenfor fotografi og musikk:
- The Great AI Debate: Will Artificial Intelligence Revolutionize or Ruin Photography? (Fstoppers)
- TONO lanserer KI-policy for musikkskapere (TONO)
Det var bättre printredigering förr men vi kan i alla fall hålla liv i tidningen ett tag till.
Magnus Sjöborg, klubbleder for journalistene i Bonnier News Local
Til sak mot KI-skraping
De danske medieutgivernes forvaltningsorganisasjon DPCMO har krevd megling etter å ha OpenAI har brukt dansk medieinnhold som treningsmateriale for KI-modeller. Og nå går også programmerere til sak: OpenAI har skrapet programmeringskode fra delingssider på nettet.
- DPCMO demands mediation with OpenAI from the Minister of Culture (DPCMO)
- OpenAI Faces Early Appeal in First AI Copyright Suit From Coders (Bloomberg Law)
No deal, no content. It’s as simple as that.
DPCMO
Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her
Til forsvar for Internet Archive
Tidligere i høst skrev vi om dommen mot Internet Archive og deres såkalte «kontrollerte digitale utlån» av kopier av bøker. Domstolen var enig med forlagene i at dette ikke kunne forsvares innenfor fair use-reglene. Internet Archives tilhengere diskuterer nå strategien videre.
- The Internet Archive’s Fight to Save Itself (Wired)
- Lessons Learned from a Fair Use Defeat (The Scholarly Kitchen)
- CDL Decision Round Two: The Good, the Bad, and the Ugly and Why There is Still Hope (Kyle K. Courtney)
For øvrig
- IFRRO Calls on Ottawa To Make Copyright Reform (Publishing Perspectives)
IFRRO går skarpt ut mot Canadas opphavsrettslov som har fratatt rettighetshaverne vederlag - Artist appeals copyright denial for prize-winning AI-generated work (Ars Technica)
Mottok pris for kunstverk, men ble ikke tilkjent opphavsretten. Nå anker kunstneren. - Digitalisering og KI har store konsekvenser for kunstnerøkonomien (Creo)
Creos innspill til regjeringens nye digitaliseringsstrategi