Betaling for rettigheter

Google betaler for medieinnhold, mens rettighetsforvalterne får milliardbeløp for musikkrettigheter. Men hva gjør KI-selskapene? Noen svar finnes i ukas gjennomgang av nyheter fra opphavsrett og kulturøkonomi.

Google betaler til kanadiske medier

Canada innførte i fjor en lov om at nettplattformene må avtale med mediene om videreformidling av deres nyhetsstoff. Slike lover er også innført i blant annet EU-landene og Australia. Google har nå fått unntak mot å betale 100 mill. kanadiske dollar (snaut 800 mill. kr) årlig til den nystartede forvaltningsorganisasjonen Camada Journalism Collective.

Når forlag møter KI

Ved to av dem: Lederen for Wileys forretningsutvikling innen KI er intervjuet om forlagets planer. Wiley har allerede hatt inntekter på 40 mill. amerikanske dollar for trening av kunstig intelligens. Samtidig presiserer forlaget Penguin Random House sin motstand mot bruk av innhold til KI-trening, nå også med en tilleggstekst i nye og gamle bøker.

No part of this book may be used or reproduced in any manner for the purpose of training artificial intelligence technologies or systems

Tekst i alle nye og gamle bøker fra Penguin Random House

Europeiske forlag er blant de organisasjonene innen kreativ sektor som nå har skrevet et åpent brev til EUs organer. De ber om at rammeverket og standardene i den nye KI-forordningen (AI Act) blir konkretisert og gjennomført slik at man får innført.

«a fair and equitable framework, where AI innovation in the EU also safeguards and strengthens cultural and creative industries».

* * *

Blant andre nyheter fra de siste ukene er en mulig ny vannmerkeløsning for å fastslå om en illustrasjon er KI-generert, planer fra britiske ITV om å KI-generere serieideer og en oppdatert oversikt fra Wired om hvordan man skal reservere sitt innhold fra bruk i KI-trening. Det siste ser ikke ut til å bli noe enklere etter hvert som stadig nye aktører kommer på banen. 


Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her


13 milliarder euro i vederlagsinntekter

Rettighetsorganisasjonen CISAC, der blant annet norske TONO og BONO er medlemmer, har lagt fram sine tall fra fjoråret.

 

Global-music-collections-GCR2024-CISAC-en-768x837.jpg
Musikkområdet er det klart største for CISAC-organisasjonene, med totale vederlagsinntekter på 11,75 milliarder euro.

Rapport om medieøkonomien

Brukerinntektene blir stadig viktigere for redaktørstyrte medier, mens reklameinntektene går ned. Dette viser Medietilsynets nye rapport om norsk medieøkonomi de siste fem årene.

For øvrig